Maintain kurus selepas bersalin, suami lagi sayang ketat-ketat...

Saya tahu, ramai mama-mama kat luar sana cukup risau selepas melahirkan baby..Banyak yang kita risau kan, risau performance dah tak macam dulu,risau semua dah longgar dan yang paling ketara risau berat badan tak turun-turun ataupun silap haribulan lagi bertambah. Tipu la kalau ada yang cakap,tak kisah kalau tak kurus selepas bersalin. Kalau ada, there's must be something wrong somewhere. Tapi, memang patut kita ni para mama yang menawan dan jelita risau tentang semua tu. Tapi, tahukah korang semua, percaya atau tidak, saya boleh katakan, tempoh berpantang adalah waktu terbaik untuk mendapatkan badan yang kurus kembali. Yer, memang saya tau,semua aware pasal ni, ramai je ibu-ibu yang dapat turunkan berat berkilo-kilo dalam tempoh berpantang. Dan, saya juga tahu, ramai juga mama-mama kat luar sana yang naik balik berat badan mereka selepas tempoh berpantang...betul tak?

Macamana nak maintain kurus selepas bersalin.

Ada beberapa logik yang mungkin mama-mama hot semua ter lepas pandang.

1- Waktu berpantang, adalah waktu toksin dan racun paling kurang masuk dalam badan kita.

Pelikkan? Tak de peliknya, masa bersalin, banyak darah-darah kotor yang keluar, then lepas tu kita masuk fasa berpantang. Tempoh ni kita kena jaga makan,tak leh makan makan berminyak, tak leh makan makanan bisa, tak leh makan makanan sejuk, tak leh tu,tak leh ni dan macam-macam lagi tak boleh. Sedar atau tidak, waktu ni, kita sedang 'membersihkan' sistem usus kita. Kalau macam saya, waktu berpantang, hanya makan nasi+ikan bakar+sup sayur+ oren. Bayangkan menu ini diulang hingga 40 hari, tapi kalau dengan mak saya hingga 90 hari...huhuhu. Tapi secara tak langsung, memang tak de lauk kurma ke, masak merah ke,gulai kawah ke..memag tak de kolestrol yang masuk.Jadi ini adalah waktu yang baik bagi sistem penyerapan nutrisi dalam badan.

2- Penyerapan nutrisi dalam badan pada tahap maksimum.

Kenapa? Bila usus kita bersih, sihat, penyerapan zat-zat dari makanan juga adalah pada tahap yang tertinggi. Jadi, inilah waktu yang sesuai untuk mengambil makanan tambahan.
Saya dulu pun mengalami dilemma yang sama. Masa anak sulung dulu, tempoh berpantang tu merupakan tempoh yang sangat menyeksakan. Seksa sebab tak leh makan macam-macam, bila tak leh makan macammacam dan banyak (sebab pakai bengkung), saya jadi cepat letih, lesu dan macam-macam lagi la. Sampai satu tahap saya rasa macam serk nak bersalin lagi kerana tempoh pantang yang menyeksakan. Masa bersalin anak sulung ni saya akui, memang saya tidak mengambil sebarang jamu atau supplement. Berbeza dengan bila saya bersalin anak yang kedua, masa ni, saya amik suplement,lagi pula anak kedua ni saya berpantang sendiri kat umah, tak balik kampung. Alhamdulillah, memang sangat-sangat berbeza. Tiada lagi rasa serik nak bersalin,tiada lagi rasa lsu, tiada lagi sembelit dan yang penting ramai yang egur saya maintan kurus walaupun saya breastfeeding anak (biasa ibu bf ni dikaitkan dengan selera makan yang tinggi dan selalu lapar).

Apa yang saya ambil semasa berpantang? Suka saya nak share kt sini, satu vitamin magik yang saya tak boleh tinggal iaitu Alfalfa.Shaklee. 

Kebaikan Alfalfa Shaklee - kredit to vitaminsihat.com.
Alfalfa Shaklee ni ade 2 harga.

 Botol kecik harganya RM 53.75 (330 tablets)
Botol Besar RM 97.50 (700 tablets)

Insyaallah, saya yakin, kalau mama hot kat luar sana cuba alfalfa ni, terus melekat dan tak boleh tinggal macam saya. 

Ni set lengkap yang saya ambil semasa berpantang. Tapi,even pantang dah habis, saya still lagi amik alfalfa ni, ye la, sebab saya fully BF anak, kalau dah BF ni,paham-paham la, memanjang lapar...so, in order nak control berat  badan naik selepas makan tanpa henti ni, alfalfa la peneman saya.. selain dapat buang toksin dalam badan, alfalfa ni dapat jadi milkbooster jugak. Memang sangat-sangat tak rugi cuba alfalfa ni.

Set Berpantang Shaklee
(Asas)
RM 269 termasuk pos




Nak cuba Alfalfa atau Set Berpantang Shaklee?
Boleh beli online kat sini
atau 
Hubungi saya..

❤ Shikin Nadzir ❤

SMS/Whatsapp: 012-9553405

FB: Nasriah Ashikin Mat Nadzir

2 comments:

  1. bila kita sayangkan suami..mmg kita akan cuba utk cantikkan diri kan... :)

    ReplyDelete