Amalan Selamat Untuk Mata Sihat,Supaya Tak Nampak Tua

Entry kali ni pasal mata plak...semua orang nak mata yang sihat,cantik,terangkan?..kecuali Kassim Selamat la.. Pernah tak korang rasa pedih,pening dan cepat mengantuk,terutamanya bila tengah buat keje,lagi-lagi bila mengadap komputer. Kalau pernah, better pegi buat pemeriksaan. Lagi bagus klau pegi buat kat Pakar Mata atau Optometris. Amalan check mata ni amat perlu untuk dapatkan mata sihat.

Saya nak share pengalaman saya pasal mata. Saya memang pakai 'spek' atau dalam kata lain kaca mata. Memang dah lama saya tak buat or gi check mata. Tapi bila selalu sangat pening-pening,senak,pedih dan jadi cepat mengantuk,so pegi jugak la jumpa optometris. Niat asal nak check power je..naik ke turun. Sekali,bila dah setel check (dengan macam-macam alat),optometris tu tanya saya..

" Umur berapa ye"..

Aiikk...pelik..dah kenapa pulak tanya umur ni (dalam hati je la...kikiki)

"Dah 30 lebih dah..kenapa ye?" ( orang tanya, kita jawab,berbaik sangka..^_^)

"Tak..mata akak ni lagi tua dari umur akak..saya check tadi..kekompetensi mata tu dah macam orang umur 40, akak banyak buat keje depan komputer ke."

"A'aa..memang.."( sekarang ni dah orang tak guna mesin taip dah dik...hehehe)

Mak aii...mata pun bleh jugak jadi macam tu..ingatkan kulit je...

Dah lepas check bagai..maka melayang la fulus ku...buat spek baru..

Bila dok muhasabah balik..memang dah lama saya abaikan rutin penjagaan mata..kalau dulu, amalan ni dah jadi macam rutin dah.. Saya sharekan antara amalan yang selamat dan ringkas selalu amalkan dulu ( nak kena amalkan balik ni..dan yang penting istiqamah..)

1- Tidur Yang Cukup
Tidur yang cukup bukan saja penting untuk mata,tapi untuk badan yang sihat. Rehat yang cukup adalah asas kepada hidup yang lebih berkualiti. Tapi jangan sampai terlebih tidur pulak..nanti akan beri kesan negatif pada badan dan minda.

2- Air masak yang Cukup
Minum air masak yang mencukupi juga sangat penting untuk badan kita menyerap nutrisi dan zat dari makan yang kita ambil.  Kalau naik perahu dalam sungai yang kering,macamana nak sampai ke destinasi..btul tak? Macam tulah peranan air dalam badan kita. Selain membantu badan menyerap nutrisi, air juga berfungsi untuk menyalurkan zat keseluruh badan.

3- Melihat warna dan benda yang sejuk, (pokok-pokok hijau)
Warna-warna yang sejuk sememangnya mempengaruhi keadaan mata kita. Elakkan dari memdang terus ke arah cahaya atau warna yang terang,kerana ia secara langsung akan menggangu sistem mata.

4- Cuci mata dengan air sirih
Sirih memang terkenal dengan sifat antiseptik. Dengan amalan sekali sebulan mungkin dapat menjaga mata kita. Macamana nak cuci?? Ambil beberapa  helai daun sirih..ramas atau kisar, then tapis airnya denga penapis atau kain..make sure tiada hampas sirih dalam air yang ditapis tadi. Then, pejam dan celik la dalam air sirih yang ditapis tadi.Tapi,kena tahan sikit la..sebab memang pedih.

5- Pengambilan vitamin A
Vitamin A merupakan vitamin yang penting untuk mata...mana nak dapat vitamin ni? Dalam buah ada, sayur ada dan kalau nak senang,beli je vitamin A yang ada kat pasaran. Tapi bagi saya, Vitamin A yang terbaik adalah CAROTOMAX dari shaklee. Kenapa saya kata ia terbaik??. Boleh baca DISINI. 

6- Titiskan embun pagi
Embun pagi memang dapat memberikan rasa sejuk dan nyaman. ini adalah antara petua dari arwah nenek saya. Tapi, zaman sekarang ni memang susah nak cari embun pagi yang benar-benar bersih. Kecuali kalau korang ke kawasan yang bebas dengan pencemaran.

7- Baca al quran
Walaupun ini merupakan antara amalan yang sangat senang,dan dapat dibuat setiap hari, tapi ramai juga yang tak mampu nak baca walau sepotong ayat sehari. Yup..saya faham..kita selalu sibuk dengan urusan kerja dsb. Tapi, sememangnya amalan ni sangat-sangat mujarab.


p/s : Setiap pembelian melalui blog ini @ secara terus dengan saya, anda layak mendapat KONSULTASI PERCUMA dari saya.

Nasriah Ashikin
Shaklee ID : 881959
SMS/Whatsapp : 012 9553405
Email : nasriaheid@gmail.com

No comments:

Post a Comment