Vitamin untuk kanak-kanak dan Remaja

         


         Anak adalah permata negara...Kanak-kanak dan remaja juga masa depan negara... Mereka la bakal mewarisi danh meneraju negara kita pada masa hadapan...Selain daryi pelajaran,ilmu pengetahuan,badan yang sihat juga aset yang tidak ternilai terhadap kanak-kanak dan remaja..Bila badan sihat,otak dan minda juga akan dapat berkembang dan mereka akan dapat cepat belajar...barula generasi bijak dapat dilahirkan..



         Siapa kata kanak-kanak dan remaja tak perlukan vitamin.Golongan kanak-kanak dan remaja memang membesar dengan pantas. Untuk pastikan mereka ni dapat membesar dan berkembang dengan sempurna..mereka memerlukan nutrisi yang lengkap dan seimbang,termasukla juga vitamin dan juga mineral penting. Tapi,pada zaman sekarang ni tak semua kanak-kanak mendapt semua nutrisi yang sepatunya. Menurut kajian,1 daripada 10 kanak- kanak pada masa kini mempunyai masalah kekurangan iron atau zat besi..malah,bagi remaja perempuan memerlukan zat besi yang lebih. Kebanyakkan golongan remaja lelaki dan perempuan juga mempunyai masalah kekurangan zink.

            Pengambilan suplemen vitamin dan mineral ni seharusnya dididik sejak diperingkat awal lagi. Bukan nak tunggu sakit baru terhegeh-hegeh nak cari vitamin. Ramai juga yang salah konsep... pengambilan  Vitamin adalah langkah awal untuk mendapatkan badan yang sihat,dan juga untuk mencegah penyakit... Tapi,bila dah sakit,kita memang perlu mendapatkan ubat. 

           Tapi,adakah kita benar- benar yakin anak kita mendapat vitamin dan mineral yang mencukupi setiap hari? Boleh ke kita ukur jumlah vitamin yang anak kita dapat?? Walaupun anak kita mengambil buah dan sayuran segar setiap hari,tapi ini masih belum menjamin merek dapat khasiat dan nutrisi yang sepatutnya. Kenapa?? Vitamin dan mineral yang terkandung dalam buah atau sayuran kadang-kadang senang termusnah tanpa kita sedari. Cara kita kendalikan makanan dan cara kita memasak memang mempengaruhi kualiti vitamin dan mineral yang ada dalam makanan. 



           Lagipun,bila berhadapan dengan anak,bukanlah sesuatu yang mudah untuk memastikan doirang ni suka dengan menu-menu yang terhidang. Standard la bila anak-anak cakap " Tak nak la sayur ni,tak sedap"..fuhh memang berpeluh nak pujuk mereka ni makan sayur.. Tapi sebagai mak khusunya..memang kena bijak memujuk dan mendidik anak-anak agar diorang ni suka untuk makan sayur dan buahan. 

         Memang ada macam-macam brand suplemen dan vitamin yang ada dipasaran kini..Kepada mak dan ayah,kalau nak pilih vitamin untuk anak-anak,pastikan anda memilih vitamin dan suplemet yang memenuhi RDA untuk kanak-kanak dan juga remaja . Pastikan juga vitamin yang dipilh tu bebas`dar menggunakan bahan pengawet,pewarna tiruan,dan perasa tiruan. 


Jika anda ada Sebarang Pertanyaan,konsultasi dan pesanan berkenaan vitamin dan makanan tambahan, jangan segan untuk hubungi saya di :


Insyaalah saya akan cuba membantu.. [^_^]

No comments:

Post a Comment