Kenapa Vitamin Shaklee???









Sebelum ni saya pernah bg solution alternatif  pada kenalan apabila dia mengadu mengalami low blood..sy cuba syorkan amik vitamin,tp bila dia tanya vitamin ape...sy bgtau SHAKLEE...bila tau je shaklee,dia bg alasan,mmg dia amik suplement ni,tp xnk bergantung sgt pad vit...hmmm mmg pelik..sbb setau saya sesiapayg pernah cuba shaklee,akan terpikat trus..tp xpela,may b tu cara dia nk tolak suggesstion saya dgn cara baik tanpa menyakitkan hati kot...hehe


Lagipun bdn kita ni mmg perlukan vitamin...yakin kah anda dgn ape yg anda mkn setiap hari tu mengandungi vitamin yg secukupnya oleh bdn???yakinkah anda badan anda dapat menyerap sepenuhnya vitamin dr ape yg anda makan???


Semua mmg tahu Vitamin shaklee ni mmg mahal skit compare dgn vita2 yg ada kt pasaran..Nk tu kenapa Vitamin Shaklee ni mahal skit???mesti ada sebabkan??? Jom kita sama2 go through info pasal vitamin shaklee ni...


First kita kena tau jenis vitamin. Vitamin ni ade 2 jenis.. satu Vitamin jenis SINTETIK dan SEMULAJADI.


Ape tu Vitamin Sintetik???
Vitamin Sintetik tu vitamin yg dihasilkan dari pelbagai sumber yg dimanipulasi dari bhn2 kimia,yg mana bhn2 kimia ni mempunyai ciri2 yg terdapat dlm vit yg ingin dihasilkan..


Ape pula Vitamin Semulajadi??
Vitamin semulajadi merupakan vitamin yg dihasilkan dari ekstrak bahan2 semulajadi...




Penghasilan


Vitamin sintetik
- sebagai cnth,untuk menghasilkan
Vit C= asid askorbik mempunyai formula empirik C6H8O6, jadi gabungan dari molekul2 karbon,hidrogen dan oksigen ini boleh dihasilkan dari apa2 bahan bagi menghasilkan asid askorbik.

Vitamin Semulajadi
untuk menghasilkan Vit c
- vitamin C natural diperolehi dengan mengambil pati asid askorbik dalam buah limau dan menyingkirkan serat2nya.


Penerimaan badan kita/ keserasian dgn badan

Vitamin sintetik
walaupun formulanya sama, ia tetap tidak sama dengan vitamin natural, apa lagi dengan makanan asli. Ini kerana penghasilannya pun bukan dari sumber makanan. tahukah anda,dalam vit B complex sintetik,terdapat tar (yg dgunakan untuk menurap jalan)sebagai salah satu bahan vitamin ini???jd semestinya pengambilan vitamn sintetik ini dapat memberikan kesan jangka pendek dan panjang..

Vitamin Semulajadi
dihasilkan dari bahan-bahan makanan kita seperti buah,kacang soya, jadi ia bertindak dengan lebih baik dan semulajadi dengan tubuh. Ia tidak mendatangkan kesan sampingan, dan memberi kesan yang lebih baik.

Harga

Vitamin Sintetik
lebih murah

Vitamin Semulajadi
lebih mahal kerana penghasilannya dari bahan-bahan semulajadi memerlukan kos bahan yang lebih tinggi.

Kesan terhadap tubuh

Vitamin Sintetik
oleh kerana pembuatannya adalah untuk menghasilkan sejenis bahan tertentu, makan kebanyakan vitamin sintetik datang dalam bentuk ’solo’, misalnya kalsium tanpa magnesium dan vitamin D, jadi kita kena amik magnesium dan vitamin D dari sumber lain. Begitu juga dengan vitamin2 lain, yang memerlukan ‘kawan’ untuk bertindakbalas dengan sempurna, tapi tidak ada dalam vitamin sintetik.

Vitamin Semulajadi
mengambil intipati atau ekstrak dari bahan-bahan semulajadi, jadi ia tidak meninggalkan bahan-bahan yang perlu, walaupun bukan bahan utama dalam vitamin tersebut. Contohnya kalsium memerlukan magnesium dan vitamin D untuk menjadikan penyerapannya lebih optimum. Kalsium yang tidak diserap dengan sempurna akan disimpan dlam ginjal dan boleh menyebabkan batu karang atau batu buah pinggang.
Kesan jangka panjang

Vitamin Sintetik
mempunyai banyak kesan jangka panjang, salah satunya akibat ketidakstabilan bahan2 yang terkandung dalam vitamin sintetik itu sendiri, dan manipulasi kimia yang dilakukan dalam proses penghasilannya.

Vitamin Semulajadi
semestinya tiada kesan yg tidak elok,kerana vitamin semulajadi adalah dari sumber semulajadi seperti makanan yg kita mkn setiap hari..

Jika dibuat perbandingan antara vitamin sintetik dan semulajadi ni mcm buah betul dan buah plastik.Walaupun buah plastik (hiasan) tu lebih cantik berbanding dgn buah asli (betul) tapi bu8ah betul mempunyai banyak manfaat..

Jadi, sama2lah kita fikir2kan...




No comments:

Post a Comment