Panduan Memilih Vitamin : Alfalfa ( Apakah Alfalfa)

       Mungkin ada yang tak pernah dengar apakah Alfalfa ni..Alfalfa ni sejenis herba,ia juga dikenali sebagai raja segala herba dan juga raja segala tumbuhan. Dalam bahasa Arab,ALFALFA itu sendiri bermaksud 'Raja Segala Tumbuhan'.  Apa yang hebat sangat dengan alfalfa ni sampaikan boleh dilebel sebai RAJA. Kalau nak tahu, Alfalfa ni telah lama digunakan di China iaitu sejak 2000 tahun sebelum Masihi. Alfalfa ni juga merupakan tumbuhan purba.( Maknanya dah lama la ia wujud). Dan,tumbuhan ini juga merupakan sejenis rumput. Kalau biasanya kita jumpa kat pasar ada menjual 'Alfalfa Sprout',tetapi,dalam bidang perubatan,bahagia daun alfalfa yang lebih bernilai dan digunakan.


Apakah Fungsi Alfalfa

Afalfa Sprout

     Tumbuhan Alfalfa mengandungi 7 enzim untuk pencernaan dalam kadar yang sepatutnya. Ia tak berlebihan dan juga tak kurang.Just nice. Kesemua 7 enzim ini dapat membantu proses pencernaan bagi semua 3 kelas makanan yang kita ambil. 

       Alfalfa juga mengandugi klorofil,iaitu sejenis agen deodoran dan juga merupakan bahan pencegah toksik asli dan semulajadi. Tumbuhan ni adalah antara tumbuhan yang paling lengkap dan kaya dengan zat. Selain dari 7 enzim yang terkandung dalam alfalfa,Raja Herba ini juga turut mengandungi 16 vitamin,17 mineral,gentian serta amat kaya dengan protin. Jika secara tradisinya ia digunakan untuk mengatasi sakit sendi,elergi dan juga sangat sesuai untuk mereka yang mengalami masalah penghadaman. 


Bagaimana memilih Alfalfa yang baik.

        Pengeluaran Alfalfa seharusnya disediakan hanya dari daun tumbuhan ini sahaja,dan bukannya dari akar atau batangnya. Ini kerana,jika alfalfa diproses dari batang atau akar,ia akan menyusutkan kualitinya.  Kaedah pengendalian pemprosesan daun alfalfa juga semestunya dikendali secara semulajadi dan asli..Maksudnya,pemprosesan daun alfalfa ini perlu diibawah cahaya matahari dan bukannya dengan menggunakan mesin yang mengeluarkan haba tinggi dan tiupan kencang. 

        Alfalfa yang baik,semestinya ditanam secara semula jadi dan bebas bahan racun serangga dan rumpai.
Ye la,apa-apa makanan yang masuk ke dalam badan kita seharusnya bebas dari semua jenis racun dan bahan kimia yang bokeh memudaratkan badan kita.




Shikin [ Shaklee ID : 881959]
Shaklee Independent Distributor at Kuantan,Pahang
Penghantaran ke seluruh Malaysia.
Hubungi saya untuk order dan free consultation*
012-9553405 / nasriaheid@gmail.com/ Facebook : Nasriah Ashikin Mat Nadzir

Fanpage : www.facebook.com/sufisecret sila LIKE untuk tip-tip cantik dan sihat

Insyaalah saya akan cuba membantu.. [^_^]

No comments:

Post a Comment